
.:al_Hazen:.kenali diri beliau
Archives


--Peperangan D-zatul riqa'--
1) Bila berlakunya peperangan ini?
2) Dimana tempatnya?
3) Bilangan orang islam dan bilangan orang kafir yang menyertai peperangan ini?
4) Apakah objektif peperangan ini?
5) Adakah kaum muslimin berjaya atau sebaliknya dalam peperangan in?
Sebagaimana yang ditulis didalam lipatan sejarah, peperangan ini berlaku pada bulan syaa'ban iaitu pada tahun ke-4 H,yang mana kekuatan orang islam ialah seramai 400 orang sahaja,manakala orang kafir pada ketika itu bergabung kepada dua kumpulan iaitu "Bani Thalabah" dan "Bani Muharib"iaitu dari ( khotfan).Peperangan ini berlaku di "NAKHLAN" iaitu kawasan yang terletak di D-zatulriqa' yang mana 90 kilometer dari Madinah.
Rasulullah S.A.W tinggal di Madinah setelah perang Bani Nadhir pada bulan RabiulAwal dan bulan Rabiul Akhir dan sebahagianya pada bulan Jamadil Awal .Beliau kemudianya berperang di Najad dengan Bani Muharib dan Bani Tha'labah dari Ghatafan hing berhenti di suatu perkebungan , iaitu di Dzat Ar-Riqa'.Peperangan ini dikenali sebagai perang Dzat Ar-Riqa', kerana mereka menampal bendera disitu. Ada yang mengatakan kerana ada satu disitu yang disebut sebagai Dzat Ar-Riqa'.Ada juga yang mengatakan mereka melilitkan kain ke kaki mereka yang berlubang.

..::Munsyid : Saff One::..
Hebat dan dasyat menggerunkan hati
Bagi mukmin di sini harga dan nilainya 2x
Perjuangan itu bagai sampan di laut
Di atas lapang tiada perlindungan
Di bawa air melambung dan menggunung
Menongkah gelombang yang datang melanda
Kiri kanan depan dan belakang
Angin yang menderu tidak tahu bila datang
Hujan badai yang datang menyerang
Bak singa yang lapar yang garang
Kadang-kadang terdampar di batu karang
Penumpang menerima nasib berlainan
Ada yang jatuh ada yang tenggelam
Yang pandai berenang berpaut ke sampan
ya Allah(3x), bantulah kami hidup di dunia dan akhirat..
Ada yang berjaya berenang ke tepian
Sekali lagi dia melayar sampan
Walau pelayaran mungkin tidak berjaya
Namun harapnya hanya pada yang esa

:: [ JUTawaN pUn MaTi ::[
- 17 September:
Polis menghentikan operasi mencari bahan bukti dalam siasatan kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain di Ladang Gadong dan Sungai Panchau, Banting. Tempat ini ditutup dan dikawal rapi oleh polis. Polis juga menjumpai cricket bat yang dipercayai digunakan bagu tujuan pembunuhan (laporan bharian dan TV3)
- 18 September:
Siasatan juga mendapati suspek utama tidak pernah dikurnia gelaran Datuk dari mana-mana negeri, malah asetnya juga sudah dibekukan.
Polis turut memberi amaran sekali lagi kepada media terutama media arus perdana supaya tidak melaporkan apa yang melampaui batas.
Mohd Bakri menafikan keempat-empat mangsa disembelih, selain dakwaan suspek utama memelihara anjing pembunuh di ladang persendirian miliknya dan menganggap perkara itu boleh mengganggu kelancaran proses siasatan.

.:SATELIT:.
Satelit buatan manusia pertama adalah Sputnik 1, diluncurkan oleh Soviet pada tanggal 4 Oktober 1957, dan memulai Program Sputnik Rusia, dengan Sergei Korolev sebagai kepala disain dan Kerim Kerimov sebagai asistentnya. Peluncuran ini memicu lomba ruang angkasa (space race) antara Soviet dan Amerika.
Sputnik 1 membantuk mengidentifikasi kepadatan lapisan atas atmosfer dengan jalan mengukur perubahan orbitnya dan memberikan data dari distribusi signal radio pada lapisan ionosphere. Karena badan satelit ini diisi dengan nitrogen bertekanan tinggi, Sputnik 1 juga memberi kesempatan pertama dalam pendeteksian meteorit, karena hilangnya tekanan dalam disebabkan oleh penetrasi meteroid bisa dilihat melalui data suhu yang dikirimkannya ke bumi.
Sputnik 2 diluncurkan pada tanggal 3 November 1957 dan membawa awak mahluk hidup pertama ke dalam orbit, seekor anjing bernama Laika.

HIPOTESIS PROTON-NEUTRON
•Pernyataan hipotesis

Kegagalan Hipotesis proton-elektron

::Welcome to SSP2122 Computational Physics.::
This is a course aims at removing some of the mysteries out of using a computer to do meaningful physical calculation. Students will be introduced to a number of basic methods on how to investigate common introductory physics problems using the fast calculator commonly known as computer.
Students will be taught basic computer programming using Java language in Linux or Windows environment.
Result of calculation will be printed to screen for immediate inspection. Large output then can easily be redirected to a file in the hard disk and using a command line visualization program the data in the file may be plotted onto graphic screen and the graph can be saved as an image in various file format.
Students will also be introduce to ways on how to do computation across computer network and how to visualize result of computation from remote machine on local machine.
Learning outcomesOn successful completion of this course, student should be able, at threshold level, to:
- formulate and culculate simple physics problems using computer.
- design a simple interface for interactive physics solver.
- develope a java program for solving elementary physics problem.
- hands on familiarity with unix like operating system; console command line mode and X windows GUI mode,
- experience with working on client server environment specifically using ssh, and
- experience with using java programming language in intergrated development environment (IDE) specifically netBean 5.x.x.

::my SUBJECT[NuClEus PhySiCs]::

::wan na lern saing::
If you want to do science, you have to learn to be careful and when to ask for help. Everyone needs help sometimes, so there's nothing wrong with learning to ask for it now.

::PENGAJARAN DARI SEMALAM::
::..::..::ASSALAMUALAIKUM::..::..::
OrAnG yG bElAjAR LEBIH BAIK Dr yG MaLAS,
OrG yG fAhAm leBiH bAiK dR oRG yG bElAjAr,
0RANG Yg beRaMaL DgN iLmU lEbIh bAiK dArI yG FaHaM,
OrG iSlAm yG bERaMAl lEBIh dArI oRg bUkAn IsLaM,
bERtAQwA dAlAm aMaL lEbIH BaIk Dr SAmBiL lEwA,
>>::.::..::..::<<
>>:::<<

MENGAPA DIPERLEKEHKAN?
Selain itu, terdapat juga panduan kegiatan kesenian / hiburan / kebudayaan yang merujuk kepada Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia dalam persidangan kali ke-2 pada 12 dan 13 Mei 1981 antara keputusannya berbunyi; jika nyanyian senikatanya tidak baik, lucah, biadab, mendorong kepada maksiat, bercampur gaul lelaki dengan perempuan dan membawa kepada fitnah maka nyanyian itu adalah HARAM; pancaragam yang melalaikan hukumnya haram; dan menyanyi untuk menaikkan semangat jihad adalah harus. Universiti juga sebenarnya mempunyai Dasar Kebudayaan & Kesenian UTM (1993) yang telah menggariskan beberapa syarat dan panduan untuk menganjurkan program hiburan seperti persembahan kebudayaan bercorak percampuran jantina tidak dibolehkan, pakaian semasa persembahan hendaklah menutup aurat dan bersesuaian mengikut konteks persembahan, setiap persembahan yang diadakan di waktu malam hendaklah dimulakan selepas solat Isyak dan tidak boleh dianjurkan pada hari Khamis malam Jumaat, pada bulan puasa dan pada hari kebesaran Islam dan persembahan kebudayaan wanita hendaklah untuk tontonan wanita SAHAJA. Untuk makluman, ini barulah hanya sebahagian dari peraturannya sahaja, banyak lagi syarat dan panduan yang telah ditetapkan oleh universiti dan maklumat-maklumat ini boleh ditatap di laman web rasmi universiti di http://www.utm.my/hep2/panduan.
Namun, masalahnya sekarang, sejauh manakah mahasiswa kita peka terhadap peraturan yang telah sekian lama wujud ini. Perkongsian di ruang yang sempit ini akan dianggap gagal sekiranya kita sebagai mahasiswa tidak membuka mata hati dan melaksanakan peranan masing-masing, bukan sekadar menegakkan peraturan universiti tetapi hakikatnya kita mendaulatkan syariat Allah swt.

What Causes Waves?
1- Waves can be viewed as a disturbance in the medium around an equilibrium state, which is generally at rest. The energy of this disturbance is what causes the wave motion. A pool of water is at equilibrium when there are no waves, but as soon as a stone is thrown in it, the equilibrium of the particles is disturbed and the wave motion begins.
2- The disturbance of the wave travels, or propogates, with a definite speed, called the wave speed (v).
3-Waves transport energy, but not matter. The medium itself doesn't travel; the individual particles undergo back-and-forth or up-and-down motion around the equilibrium position.
"The disturbance of the wave travels, or propogates, with a definite speed, called the wave speed (v). Waves transport energy, but not matter. The medium itself doesn't travel; the individual particles undergo back-and-forth or up-and-down motion around the equilibrium position."
- Mathematical Properties of Waves (view on Google Sidewiki)



Wavefunction Properties
* amplitude (A) - the maximum magnitude of the displacement from equilibrium, in SI units of meters. The amplitude is indicated in blue in the picture.
* period (T) - is the time for one wave cycle (two pulses, or from crest to crest or trough to trough), in SI units of seconds (though it may be referred to as "seconds per cycle").
* frequency (f) - the number of cycles in a unit of time। The SI unit of frequncy is the hertz
(Hz) and
1 Hz = 1 cycle/s = 1 s-1
* angular frequency (omega) - is 2pi times the frequency, in SI units of radians per second.
* wavelength (lambda) - the distance between any two points at corresponding positions on successive repetitions in the wave, so (for example) from one crest or trough to the next, in SI units of meters. The wavelength is indicated in red in the picture.
* wave number (k) - also called the propagation constant, this useful quantity is defined as 2 pi divided by the wavelength, so the SI units are radians per meter.
* pulse - one half-wavelength, from equilibrium back
Some useful equations in defining the above quantities are:
v = lambda / T = lambda f
omega = 2 pi f = 2 pi/T
T = 1 / f = 2 pi/omega
k = 2pi/omega
omega = vk
The vertical position of a point on the wave, y, can be found as a function of the horizontal position, x, and the time, t, when we look at it. We thank the kind mathematicians for doing this work for us, and obtain the following useful equations to describe the wave motion:
y(x, t) = A sin omega(t - x/v) = A sin 2pi f(t - x/v)
y(x, t) = A sin 2pi(t/T - x/v)
y(x, t) = A sin (omega t - kx) uote>

Ibn al Haytham - Alhazen - The First Scientist
Was the first person to test hypotheses with verifiable experiments,
and Sunnah sects but unsuccessfully.

AZAB TUK Ariel Sharon (Bekas PM Israel yang Yahudi)
Diberitakan bahawa para doktor di Hospital Hadasa telah memasukkan Ariel Sharon (Bekas PM Israel yang Yahudi) ke ruang operasi untuk dilakukan pembedahan. Ia memiliki luka membusuk dan tidak sedarkan diri selama beberapa minggu. Operasi tersebut dilakukan untuk menyambung bahagian-bahagian ususnya yang telah membusuk dan telah menyebar ke bahagian tubuh lain.
Demikianlah kita saksikan keadaan musuh Allah Subhanahu Wata ' ala dan musuh islam yang gemar menumpahkan darah.
Subhanallah.... Pembalasan dari Allah SWT atas segala kekejaman nya, maka beringat2 kita sebagai hambaNya, jangan sekali2 melakukan kezaliman terhadap insan lain....!!!! Pesanan buat para pemimpin Malaysia kita khususnya. Tubuh Sharon Membusuk Sedangkan Ia Masih Hidup. Semoga Allah SWT menimpakan Azab-Nya kepada seluruh Zionist Yahudi yang setuju terhadap pembantaian Umat Islam Palestin & Lebanon.
Penyumbatan yang terjadi di otaknya menyebabkan kerusakan di sekujur tubuh. Ini sebagai akibat penindasannya terhadap umat Muhammad Shalallahu alaihi wassalam yang berlangsung terus menerus siang dan malam. Akhirnya ia menderita kelumpuhan di seluruh tubuhnya dan tidak bisa menggerakkannya walaupun hanya menggerakkan mata. Dialah yang memimpin para tentara untuk menyerang Sinai dan Lebanon . ia juga yang menyembelih para tawanan Mesir. Saat ini ia tidak sedar sam a sekali dan tidak mengetahui sekelilingnya. ..
Akhirnya Allah Subhanahu Wata ' ala memperlihatkan kepada kita keadaan thaghut yang suka menumpahkan darah ini dengan ayat-ayat Allah Subhanahu Wata ' ala yang agung, iaitu membusuknya jasad sedangkan ia masih hidup.
Demikianlah, mereka (para doktor) akan mengamputasi anggota tubuhnya satu demi satu hingga terakhir sedangkan ia masih hidup.
Benarlah firman Allah SubhanahuWata 'ala : 'Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap u***** dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al-Quran itu benar '(Fushilat:53)
dipetik dari http://www.imtiazulfaiqah-siberald.blogspot.com/

Intellectual Contribution of Spanish Muslims (I)
Creative Genius During the Three Centuries of the Umayyad Rule
Dec 25, 2009 Amna Jamal
Poetry of Muslim Spain had really its roots in the poetry of Islamic East and was always influenced by the latter, especially by poets and musicians of Baghdad.
A nation rises or falls by the kind of books it writes. If we carefully survey the history of Muslim Spain we find the Spanish Muslims making greater achievements and contributions in one field of endeavor than in the other in different ages of their history. During the three centuries of the Umayyad rule, their creative genius expressed itself mostly in poetry and literature.
Poetry, the Forte of Arabs
Poetry was the forte of Arabs. They were born poet. They loved poetry and composed it on all occasions. One of the writers of Muslim Spain named Garcia Gomez said, “Everybody, from the poorest farmers to the king, is a poet and every thing serves and is put into poetry.” The founder of the Ummayad dynasty in Spain, Abd ar Rahman I, was a poet of no mean order. His tradition was continued by his successors.
Roots of Poetry in Muslim Spain
Poetry of Muslim Spain had really its roots in the poetry of Islamic East and was always influenced by the latter, especially by poets and musicians of Baghdad. During the first century and more, the Andalusian poets and musicians were inspired by the poetry and music of East and did not produce a great poet of their own. It was only in the ninth and tenth century that Muslim Spain produced poets and writers of lasting fame.
Abu Ali al Qali
He was born in Almeria in 901. In his book ‘Amali’ he discussed grammatical and lexicographical problems. But as it was the custom with the Arabs, he profusely quoted verses of the Arab poets in his discourses on grammar and lexicography.
Ibn Abd-Ribbah
He was a poet-laureate of Abd ar Rahman III. He was descended from a freedom of Hisham l. He became famous with his book ‘Al-Iqd al-Farid’ (The Peerless Necklace) which became immensely popular with later generations. Unlike most of the Andalusi poets, Ibn Abd-Rabbihi composed a narrative poem of 450 lines.
Ibn Hani
He was another great poet of the Umayyad period. But his inclination was towards the heretical sect of the Islmailis and was forced to flee to the Fatimids of North Africa, where he died in 973.
Ibn Hazm
He was the greatest scholar and the most original thinker in Spanish Islam. He was literary writer, poet, a philosopher and the founder of the science of comparative religion—the first in human history. He is said to have written 400 books, of which only 40 are extant. Among his literary writings is his well-known book entitled ‘Tauq al Hamamah’ (The Collar of the Dove). It is a treatise on ‘love and lovers’. Its theme is Platonic Love, i.e. love between soul and soul, without sexual desire and its approach is philosophical. For example while discussing the ‘contrary signs of love’, Ibn Hazm enunciated a Law of Contradiction.
Recommend Article!
The copyright of the article Intellectual Contribution of Spanish Muslims (I) in W European History is owned by Amna Jamal. Permission to republish Intellectual Contribution of Spanish Muslims (I) in print or online must be granted by the author in writing.
The Umayyad Mosque in the Damascus
Read more at Suite101: Intellectual Contribution of Spanish Muslims (I): Creative Genius During the Three Centuries of the Umayyad Rule http://historicalresources.suite101.com/article.cfm/intellectual_contribution_of_spanish_muslims#ixzz0lbaNFmQf
SURI TELADAN YG TERBAIK
Allah berfirman di dalam Al Qur'an, "Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (Surat 33. AL AHZAB - Ayat 21)